Jak radzić sobie z nieprzyjemnymi uczuciami, które mogą wywoływać agresję

Kochani rodzice!

Wszyscy codziennie przeżywamy różnorodne uczucia. Przeżywamy  je  nieustająco.

Każdy z nas przeżywa radość i złość. Każdy może być zdziwiony albo bać się czegoś.

Ważne!

Uczuć nie wolno dzielić na dobre i złe. Nie ma złych emocji. Złe mogą być jedynie nasze zachowania , które podejmujemy pod wpływem tych emocji. Uczucia mogą być przyjemne lub przykre. Kiedy przeżywamy uczucia przyjemne, jak radość, miłość czy ciekawość czujemy się szczęśliwymi ludźmi i jesteśmy pozytywnie nastawieni do otoczenia. Jeśli nie wiemy co zrobić ze swoją złością, jak wyrazić swój gniew, w jaki sposób pokonać narastającą zazdrość popadamy w konflikty, stajemy się agresywni lub unikamy innych ludzi , jesteśmy nieszczęśliwi. Wszyscy chcielibyśmy przeżywać tylko przyjemne uczucia, ale to jest niemożliwe. Bo niezależnie od nas pojawiają się uczucia przykre; smutek, złość, strach, wstyd, zazdrość. Wszyscy mamy prawo do przeżywania przykrych uczuć. Nie należy ich się wstydzić i tłumić ich. Nie należy zakazywać ich dzieciom. Musimy wiedzieć jak sobie z nimi radzić i nauczyć tego nasze dzieci.

Musimy nauczyć nasze dzieci :

  • rozpoznawania swoich uczuć

  • kierowania nimi

  • wyrażania ich w sposób nie raniący innych ludzi; rodzeństwa, rodziców, nauczycieli , kolegów i koleżanek.

Umiejętność kierowania emocjami świadczy o tym, że jesteśmy inteligentni emocjonalnie.

Każdy może taki być!

Jak uczyć dzieci radzenia sobie z niechcianymi uczuciami?

  • Pomóżmy dziecku zastanowić jakie uczucie przeżywa i co je wywołało.

  • Pomóżmy określić co z nim się dzieje pod wpływem tego uczucia; czy trzęsą mu się ręce, nogi, boli brzuch czy powoduje agresję. To naturalne, że pod wpływem nieprzyjemnego uczucia dziecko odczuwa napięcie.

  • Trzeba wspólnie znaleźć sposoby na poradzenie sobie z nieprzyjemnym napięciem, które pojawia się podczas przeżywania trudnych uczuć.

Pamiętajmy!

Bez względu na to, jak jest trudno Twojemu dziecku, nie wolno mu  ranić innych.

Nigdy nie namawiajmy dzieci do stosowania przemocy w celu zlikwidowania napięcia powstałego pod wpływem nieprzyjemnych uczuć.

Propozycje radzenia sobie ze złością

Sposób I

Warto opanować złość zanim zranimy inną osobę

  • Pomyśl o czymś przyjemnym

  • Porozmawiaj z kimś o tym

  • Policz do 10, a może nawet do 100

  • Porozmawiaj w myślach ze sobą o całej sytuacji.

  • Posłuchaj spokojnej muzyki.

  • Zrób kilka głębokich oddechów.

  • Wyobraź sobie coś przyjemnego.

  • Idź na spacer.

  • Zrób coś co lubisz.

  • Zastosuj inne dobre wypróbowane sposoby.

Sposób II

Znajdź możliwość wyładowania złości w sposób nie raniący nikogo i akceptowany społecznie.

  • Wyobraź sobie, że kartka papieru jest złością: zgnieć ją i wrzuć do kosza.

  • Możesz namalować złość kredkami lub farbami, zamaszystymi ruchami.

  • Uderzaj mocno w poduszkę

  • Krzycz w poduszkę.

  • Krzycz w pustej przestrzeni ( za domem, na polu, łące)

  • Biegaj wkoło domu, skacz, szybko spaceruj, aby się zmęczyć

  • Możesz wykonać pożyteczną pracę wymagającą dużo energii; wytrzep dywany, zamieć podwórze, skop ogródek itp.

Propozycje radzenia sobie z zazdrością

Czasem, gdy ktoś ma to, czego my sami nie mamy i na czym nam zależy odczuwamy uczucie zazdrości.

Negatywne strony zazdrości

  • Na skutek zazdrości niektórym ludziom zdarza się , że zachowują się agresywnie wobec tej osoby, której coś zazdroszczą.

Jak poradzić sobie z zazdrością

  • Zazdrość to nieprzyjemne uczucie ale można sobie z nim poradzić nie krzywdząc nikogo.

  • Jeśli komuś czegoś zazdrościmy to dowiadujemy się o sobie czegoś ważnego – tego, na czym nam zależy, co jest dla nas ważne.

  • Możemy tę informację wykorzystać; pomyśleć, jak osiągnąć to, czego innym zazdrościmy i uwolnić się od tego nieprzyjemnego uczucia.

  • Jeśli nie możemy osiągnąć tego samego, możemy starać się zdobyć coś w zamian, np. jeśli nie stać nas na podróż dookoła świata – możemy poznawać świat czytając oglądając programy telewizyjne.

  • Jeśli na skutek zazdrości pojawi się złość na kogoś, to już wiemy jak radzić sobie ze złości.

Propozycje radzenia sobie ze strachem

Strach przed kimś lub przed czymś, jest również nieprzyjemnym uczuciem, które może wywołać agresję dziecka.

Dziecko powinno dowiedzieć się od nas, że;

  • Każdemu zdarza się bać czegoś. Nie ma ludzi , którzy się niczego nie boją, oni tylko udają.

  • Nie warto udawać kogoś, kto się niczego nie boi. To nie jest prawdziwa odwaga. Łatwo sobie zaszkodzić.

  • Prawdziwi bohaterowie nie ukrywają swoich uczuć , ani się ich nie wstydzą , ale ich słuchają , one podpowiedzą im co trzeba zrobić.

  • Strach ostrzega nas przed niebezpieczeństwem.

  • Strach daje energię , by uciec, schować się przed niebezpieczeństwem albo się z nim zmierzyć.

Co ma dziecko zrobić, kiedy poczuje, że się boi?

  • Nie powinno wstrzymywać oddechu.

  • Po kilkakrotnym nabraniu powietrza w płuca rozpozna, czy naprawdę jesteś w niebezpieczeństwie.

  • Jeśli naprawdę tak jest, strach wskaże mu jak postąpić; uciekać , schować się trwać w bezruchu, czy wołać o pomoc.

  • Dziecku jest łatwiej, gdy może powiedzieć o swoim strachu komuś, kto je zrozumie a nie wyśmieje.

Czasem dziecku nic nie grozi, ale i tak się boi.

  • Uczmy dziecko nazywać wtedy to co czuje – niech powie sobie ,,boję się”, ,,drżę ze strachu”

  • Uczmy określać w których częściach ciała odczuwa strach; czy w nogach, czy w gardle, czy w brzuchu. Może drżą mu nogi, może ma kulę w gardle. Kiedy zda sobie z tego sprawę może powiedzieć sobie ,, tak to ze strachu”

  • Jeśli dziecko boisz się konsekwencji jakichś zachowań, uświadommy mu, że może uniknąć strachu unikając tych zachowań.

  • Oglądanie zbyt wielu strasznych filmów powoduje, że często dzieci dopada uczucie strachu, gdy pozostają sami – warto więc unikać takich programów.

Pedagog – Ewa Olejnik